What the bleep do we know about quality?

Mijn eerste kennismaking met het begrip ‘kwaliteit’ was toen ik een training ‘Gestructureerd testen’ volgde in 1996 dat was gebaseerd op het boek T-Map. Daarin stond een definitie waar ik lange tijd niet aan durfde te tornen: Voldoen aan de verwachtingen van de klant. Tja, zo op het eerste oog kon daar niet veel mis mee zijn. Echter, naarmate de jaren, de kennis en ervaring vorderden realiseerde ik me dat dit toch niet accuraat genoeg was. Ik verwachtte bijvoorbeeld van sommige leveranciers, ik zal ze hier niet noemen, helemaal niets of ten hoogste ‘klote-producten’ of  ‘kut-service’. En toen ik dat ook kreeg omschreef ik dat toch niet als kwaliteit, ook al voldeed het volledig aan mijn verwachtingen…

In deze blog ga ik het begrip ‘kwaliteit’ ontrafelen en een nieuwe definitie geven waar we meer mee kunnen dan alle reeds bestaande definities.

De paper is hier te downloaden.

Naar het overzicht

James Johnson
Initiatiefnemer
james.johnson@centerofagility.nl
06-15022781