Al jaren verbaast het me dat er, ondanks het feit dat cultuurprogramma’s binnen organisaties nog nooit rendabel zijn geweest (geloof de zogenaamde succesverhalen niet – kijk zelf maar om je heen), er toch steeds weer soortgelijke trajecten worden opgestart. Soms onder het mom van (digitale) transformatie, One Way of Working of een Leiderschapsprogramma, maar soms ook letterlijk onder de noemer van cultuurverandering. Tientallen miljoenen euro’s worden uitgegeven aan externe consultants die vele workshops beleggen, slide decks opstellen (die veelal al klaar lagen van een traject bij een andere klant), teambuilding events plannen (de ene nog gekker dan de andere) om uiteindelijk met een soort van 10 geboden te komen waaraan iedereen zich vanaf dat moment aan moet houden. Dan verdwijnen ze weer, iedereen die niet betrokken was bij zo’n traject in verwarring achterlatende. Binnen het half jaar ziet niemand ook nog maar iets terug van deze zogenaamde cultuurverandering. Moeten we de hoop dan maar opgeven? Nee, we moeten anders leren kijken naar het begrip organisatiecultuur.
De paper is hier te downloaden.
James Johnson
Initiatiefnemer
james.johnson@centerofagility.nl
06-15022781